dinsdag 15 januari 2013

Mens en medemens

Beste bloggers

Voor dit thema heb ik enkele casussen gelezen. De casus die mij het meest aansprak was: 'Hoe reageer jij als een lln. zijn/haar taak niet maakt?'

Persoonlijk vind ik dat er steeds eerst moet worden geluisterd naar de leerling die de taak niet maakte. Als een leerling een taak niet indient met een grondige reden (ziekte, familiale omstandigheden, ...), kan ik daar zeker begrip voor tonen. Dit zou ik dan bespreken met de leerling en een nieuwe deadline toestaan. 

Indien een taak vergeten werd, kan ik daar ook begrip voor opbrengen en moet de taak worden gemaakt tegen de volgende dag. In mijn klas zou ik dan persoonlijk met een vergeetkaart werken. Als er driemaal een taak wordt vergeten moet er een strafwerk worden gemaakt. Kinderen kunnen altijd eens iets vergeten.  

Groetjes
Brittany 

2 opmerkingen:

  1. Brittany

    Ik ga er volledig mee akkoord dat er steeds moet worden geluisterd naar de reden van de leerlingen. Het idee van de kaart vind ik wel leuk gevonden.

    Is dit dan enkel als de leerling geen geldige reden heeft?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dit is uiteraard enkel als een leerling geen geldige reden heeft. Je kunt een kind niet bestraffen omdat het ziek was, of omdat zijn ouders heel de avond ruzie hadden.

    Groeten
    Brittany

    BeantwoordenVerwijderen