dinsdag 8 januari 2013

Mens en samenleving

Beste bloggers

Om verder te gaan op het vorige idee vertelt prof Paul Verhaeghe: Volwassen mensen vertonen kinderlijke woedeaanvallen, zijn jaloers op trivialiteit, vertellen leugentjes om bestwil, deinzen vaak niet terug voor bedrog, koesteren leedvermaak en kleinzielige wraakgevoelens.  Paul Verhaeghe interpreteert dit als gevolg van een systeem dat mensen niet toelaat autonoom te denken en werken. Als je iemand behandelt als een klein kind, dan is de kans vrij groot dat hij zich zal gedragen als een klein kind.

Het is normaal dat als je iemand behandelt als een klein kind, dat deze persoon zich ook zo zal gaan gedragen. Maar volgens mij is de volwassene slim genoeg is om de rug toe te keren. Het idee dat Paul Verhaeghe heeft over de volwassenen die kinderlijke woedeaanvallen enzovoort heeft… Is dat niet een beetje veralgemeniseerd? Ik heb medelijden met onze samenleving, mocht dit toch zo zijn. Op het vlak van leugentjes voor bestwil ... Wie heeft nog nooit een leugen verteld?! Ik denk dat niemand hier op zal reageren. Leugens zijn soms gemakkelijker verteld dan de waarheid.

Groetjes
juf Brittany
       


2 opmerkingen:

  1. Brittany

    Ik zou zeggen op vlak van leugens zoals Jezus zei:' Zij die zonder zonden leven werpen de eerste steen'. Hierop reageerde niemand en er werd geen steen gegooid.

    En op het andere vlak steunt zijn theorie eigenlijk op de self-fuffling prophecy. Dit houd in dat wanneer je denkt dat iets zo zal lopen het ook zo loopt. Een voorbeeld hiervan is: Ik denk dat ik niet sociaal ben. Met als gevolg dat je je geslotener zal gedragen.

    Groetjes
    Simon

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hier kan ik mij in terugvinden Simon.

    BeantwoordenVerwijderen