dinsdag 8 januari 2013

Mens en samenleving


Beste bloggers

Voor het thema mens en samenleving heb ik een lezing gelezen van prof Paul Verhaeghe, over het neoliberalisme. Op bepaalde momenten heb ik toch even moeten slikken. Hij is namelijk niet om zijn mondje gevallen prof Paul Verhaeghe. In deze bronnen stonden 4 interessante ideeën die ik met jullie wou bespreken:

 Prof Paul Verhaeghe zegt dat geld een belangrijk criterium is geworden in onze samenleving en in deze mening kan ik mij volledig terugvinden. Mensen worden gedreven door geld. Iedereen wil zoveel mogelijk verdienen en stoefen met de mooiste auto. Heb je geen geld dan is dat jouw eigen schuld, heb je geld in overvloed dan heb je dat enkel aan jezelf te danken. Volgens Paul Verhaeghe zal dit voor het einde van de wereld zorgen. Volgens hem is de mens een egoïstisch en corrupt wezen. 

Het idee dat de mens voor het einde van de wereld zal zorgen, kan ik mij niet in terugvinden. Hier wil ik op zeggen dat egoïsme wel een noodzaak is geworden als je wil overleven in deze samenleving: als niet voor jezelf zorgt, wie zal het doen?! Anderen zien je maar al te graag falen. Vroeger was dit niet zo, maar alles evolueert. Wij als jongvolwassenen merken die evolutie niet zo zeer op, maar wees gerust dat binnen x-aantal jaren ook wij zullen zeggen ‘in mijne tijde eh’. Maar als jongvolwassene merk ik maar al te goed dat geld een stuwkracht is in de samenleving.

Groetjes
juf Brittany

Geen opmerkingen:

Een reactie posten